Wycieczka edukacyjna

„Kto nie pamięta historii, skazany jest na jej ponowne przeżycie.”

George Santayana

W dniu 20.10.2023r. uczniowie klas 5bP, 2e ,3d, 4b, 4f, 2c, 5fP, 4c, 3c, 4d, 3e wraz z opiekunami p. Witoldem Szarszewskim, Krzysztofem Borusem, Tomaszem Melińskim i p. Agnieszką Siwiak wyruszyli na wycieczkę edukacyjną do Krakowa, Oświęcimia i Częstochowy.

Uczestnicy wycieczki zebrali się o 0.30 pod budynkiem szkoły i w wyśmienitych nastrojach, uzbrojeni w poduszki i koce wyruszyli w kierunku Krakowa.

Królewskie miasto przywitało nas słoneczną aurą i wysoką temperaturą. Odwiedziliśmy Smoka Wawelskiego, zwiedziliśmy Wawel i krakowski rynek. Był to także czas śniadania, więc młodzież skorzystała z krakowskiej gościnności i posiliła się w przyrynkowych restauracjach.

Kolejnym punktem wyjazdu był obóz koncentracyjny w Oświęcimiu. Na teren obozu weszliśmy podzieleni na dwie grupy, każda pod opieką swojego przewodnika. Przechodząc przez obozową bramę, słuchając wykładu przewodniczki, cofnęliśmy się w czasie. Na twarzach wszystkich uczestników malowała się zaduma i smutek. Po złożeniu okolicznościowego adresu i zapaleniu znicza pod Ścianą Straceń przy Bloku 11 w Auschwitz I, ruszyliśmy do Brzezinki.

Zwiedzanie Auschwitz II–Birkenau rozpoczęliśmy od Bramy Śmierci i rampy kolejowej, na której wysiadali więźniowie. Potem murowane bloki więźniarskie, ruiny krematorium oraz drewniane baraki, które w promieniach słonecznych i tak pozostawały ponure i złowrogie.

Ostatnim etapem naszej wycieczki była modlitwa maturzystów w Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej na Jasnej Górze. Młodzież miała także okazję do zakupy pamiątekoraz posiłek.

Powróciliśmy do Nakła n. Not., ok. godziny 1.00. Wszyscy bardzo zmęczeni, jednak zadowoleni z wyjazdu.

Był to dzień pełen wrażeń i wielu wyjątkowych momentów. Młodzież miała okazję uczestniczyć w plenerowej lekcji historii, która na pewno na długo pozostanie w ich pamięci. Jesteśmy pewni, że oni nie zapomną i nie będą musieli ponownie przeżywać tego koszmaru.

Z tego miejsca chcemy podziękować wszystkim uczestnikom za powagę, skupienie
i godne reprezentowanie naszej szkoły. Jesteśmy z Was dumni !!!